Marketing wirusowy

marketing wirusowy

W sferze marketingu poszukiwane są ciągle nowe, skuteczniejsze formy docierania z przekazem do odbiorcy. Poziom konkurencji w każdej dziedzinie jest ogromny. Firmy walczą o klientów, a marketingowcy głowią się jak Nas zaskoczyć, gdzie zareklamować dany produkt by osiągnąć oczekiwany efekt. Reklama wkroczyła już chyba we wszystkie sfery naszego życia.  Mamy z nią do czynienia wszędzie. Ostatnio modny stał się marketing szeptany (ang. buzz marketing) to nic innego jak działania mające na celu wywołać pozytywną opinię o konkretnym produkcie i przekazanie jej dalej. Zadowoleni konsumenci zachwalają dany produkt wśród swoich znajomych, dzięki czemu pozytywny komunikat rozprzestrzenia się. Specyficzną formą marketingu szeptanego jest marketing wirusowy (ang. viral marketing), którego sama nazwa sugeruje sposób rozprzestrzeniania się przekazu. Ideą marketingu wirusowego jest zainteresowanie odbiorców treścią w taki sposób, żeby zechcieli „zarazić” nią inne osoby. Metoda ta umożliwia darmowe rozpowszechnienie materiału i dotarcie do ogromnej liczby odbiorców. Kluczem do sukcesu w planowaniu takiej kampanii jest stworzenie materiału, który będzie intrygował odbiorców i sprawi, że przekażą go dalej. Internet to doskonały środek przekazu reklamy wirusowej.

Jakie są formy reklamy wirusowej?

 

Najpopularniejsze z nich to:

  • Filmy video
  • Gry online ( z wplecionym logo i nazwą firmy)
  • Animacje
  • Zdjęcia
  • Nagrania audio.

 

Po sieci krąży mnóstwo virali, które przyjmują różną postać. Aby kampania wirusowa przyniosła oczekiwany efekt potrzebny jest przede wszystkim oryginalny, niebanalny, odważny pomysł na stworzenie virala, który będzie wzbudzał skrajne emocje. Viral musi przysłowiowo „złapać za serce” aby użytkownicy chcieli się nim podzielić. Planując kampanię wirusową należy pamiętać o kilku podstawowych etapach:

  • Wyodrębnienie i poznanie grupy docelowej
  • Przygotowanie odpowiedniego virala
  • Wybranie sposobu i kanałów rozprzestrzeniania virala
  • Sporządzenie listy osób, które zainicjują proces rozprzestrzeniania się virala
  • Wysłanie virala do wybranych osób i zachęcenie ich do rozprzestrzenienia go.

 

Marketing wirusowy wymaga od jego twórców bardzo dużej rozwagi, ponieważ wypuszczając takiego wirusa traci si nad nim kontrolę. Zaczyna on żyć własnym życiem. W marketingu wirusowym istnieje niepisana zasada Viral Spoof, która daje odbiorcom treści pełną swobodę do modyfikowania oryginalnego komunikatu. W większości przypadków dzięki temu oryginalny komunikat zyskuje na popularności co jest bardzo pożądane pod warunkiem, że spoof jest pozytywny. Zdarzają się sytuacje gdzie viral zostaje przechwycony przez konkurencję lub skrytykowany przez odbiorców.

Podziel się ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Podpis *
Email *
Witryna internetowa