Domena – jak ją wybrać

domenaDomena – co to jest?

Wybór nazwy domeny dla Twojej strony, bloga, sklepu internetowego jest jedną z najważniejszych rzeczy jaką każdy, musi zrobić chcąc być widoczny w internecie. Domena internetowa jest nazwą, pod którą kryje się Twoja strona WWW, blog, sklep internetowy oraz adres poczty elektronicznej (e-mail, np. biuro@wirtualnyasystent.com.pl). Jeśli wpiszesz poprawną nazwę domeny w paska przeglądarki i naciśniesz Enter, otworzy się strona, którą domena reprezentuje. np.: strona, na której właśnie jesteś, ma domenę wirtualnyasystent.com.pl. Domeną tej strony jest oczywiście wirtualnyasystent.com.pl.– ale już np. adres szkolenia.wirtualnyasystent.com.pl jest subdomeną. Zarejestrować i zapłacić trzeba tylko za domenę. Do danej domeny można w każdej chwili stworzyć nieograniczoną ilość subdomen i oczywiście ważne jest to, że za darmo.

Rozszerzenia domeny 

Rozszerzenie domeny to nic innego jak występujące po kropce (.) najczęściej dwie, nieraz trzy litery, rozszerzenia domeny dzielimy na kilka grup:

  • Domeny narodowe z końcówką oznaczająca dany kraj. Dla Polski jest to domena.pl.
  • Domeny regionalne, np. domena.gdansk.pl. Taka domena wskazuje na regionalny charakter działalności.
  • Domeny funkcjonalne, np. domena.info – wykorzystywana jest przez serwisy informacyjne, domena.edu.– oznacza stronę o charakterze edukacyjnym itp.
  • Domeny globalne (międzynarodowe), np. domena.eu dla krajów Unii Europejskiej.

Cechy dobrej domeny 

Wybierając nazwę domeny dla swojej strony www, sklepu internetowego, czy bloga pamiętaj o kilku zasadach, które trzeba przestrzegać. Oto one:

  • Krótka – tak żeby można było ją łatwo zapamiętać.
  • Łatwa do wymówienia – nazwa będzie wiele razy wymieniana przez różne osoby.
  • Związana z tematyką strony  –  Nazwa domeny powinna wskazywać o czym jest strona.
  • Unikanie myślników, dwuznacznych liter/cyfr
  • Unikanie polskich znaków

Co zrobić gdy wybrana domena jest już zajęta

Może się zdarzyć, że nazwa domeny która Ciebie interesuje jest już zajęta. Wówczas są dwie opcje wybierz inną nazwę albo inne rozszerzenie (com.pl, eu, com). W tej ostatniej sytuacji warto jednak pamiętać o pewnych zagrożeniach.

Nie kupuj nazw domen, które są identyczne, bądź zawierają w swojej treści nazwę innych firm. W takiej sytuacji narażasz się na ewentualny wniosek ze strony firmy o zaprzestanie korzystania z nazwy domeny. W najgorszym razie na postępowanie sądowe o naruszenie praw do znaku towarowego zgodnie z Ustawą prawo własności.

Rejestracja domeny

Wybraną domenę kupisz i zarejestrujesz w firmie, którą wybierzesz. Na rynku jest wiele różnych firm. Możesz zarejestrować domenę i o razu wykupić hosting u tego samego dostawcy bądź zarejestrować domenę w jednej firmie, a hosting w drugiej.

Jak połączyć domenę z hostingiem?

Aby domena kierowała na właściwą stronę (czyli na Twój hosting), musi zostać z nim powiązana za pośrednictwem tzw. serwera DNS.

Ile kosztuje domena internetowa? Gdzie i jak kupić domenę?

Cena domeny zależy od wybranej końcówki i oferty firmy rejestrującej domenę. Często firmy te robią upust na pierwszy rok – domenę bowiem trzeba każdego roku przedłużać.

Końcówki krajowe, jak pl, kosztują około 100zł rocznie, natomiast domeny globalne, jak com, czy eu – około 50zł rocznie.

Aby kupić domenę, udaj się na stronę Home.pl i sprawdź, jakie połączenia nazwy Twojej firmy z końcówkami nie są zajęte, a następnie dokonaj zakupu na tamtej stronie.

Kupując domenę, dobrze jest jednocześnie kupić usługę serwera hostingowego, ponieważ obydwa te elementy są niezbędne do posiadania strony internetowej.

Nazwa domeny, a pozycja w Google

Dobry adres strony ma duży wpływ na liczbę odwiedzin na stronie internetowej. Czy istnieje związek między nazwą domeny, a pozycją w wyszukiwarce? Specjaliści SEO są pod tym względem podzieleni. Jedni uważają, że umieszczenia słowa kluczowego w nazwie strony ma odzwierciedlenie na wyższą pozycję w Google, a inni przekonują że nie ma to większego znaczenia. Z moich źródeł wiem, że wpływ nazwy domeny na miejsce w wyszukiwarce będzie miał coraz większy wpływ. O pozycji decydować będą nie: słowa kluczowe, ale marka danej strony, czyli jakość informacji na danej stronie.

Podziel się ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Podpis *
Email *
Witryna internetowa